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Call for Papers and Conference - Singulier Pluriel: Collectivity, Community, Engagement

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March 7 and 8, 2014 at Concordia University, Montréal, QC

To be singular, yet plural. At the outset, this statement can be read as paradoxical. The dichotomous relationship uniting the two simple words--singular and plural--has the ability to address the means with which individuals think, create, write, and understand notions of belonging and engagement. This theme reflects an interest in and questioning of how artists, institutions, and publications negotiate individuality in relation to notions of collectivity, community, and engagement.

In Being Singular Plural (2000), Jean-Luc Nancy posits that being is always "being-with", that we are determined as individuals based on our encounters and relationships with others. Nancy questions the exclusive identity of "we" that develops in communities, and asks how communities can retain both the plurality and individuality of its participants. He writes that the singular plural is such that "the singularity of each being is indissociable from its being-with-many...because, in general, a singularity is indissociable from a plurality." (32)

Within the context of the conference, this particular reference to Nancy reflects the multiple links that connect participants to the production, exhibition, and dissemination of the arts, as well as to art historical and theoretical writings. In keeping with this communal spirit, Singulier Pluriel: Collectivity, Community, Engagement embodies an opportunity to share and exchange individual, collective and collaborative efforts from intellectual and creative fields. Additionally, it encourages the employment of critical socially and politically engaged approaches.

Concordia University's Art History Graduate Student Association is currently seeking original academic papers to be included in this year's graduate conference. Examinations of historical material and contemporary theoretical concerns will be equally considered, as well as specific case studies, comprehensive analyses of broader paradigms and the use of transdisciplinary methodologies.

Potential topics include, but are not limited to:

-Community-based art practices
-Socially-engaged art practices and writings
-Analysis of art collectives, cooperatives, and institutions
-Dialogical and collaborative art
-The writing of global art studies
-Artist-run centers and alternative exhibition spaces and strategies
-The politics of resistance and subversion in art
-Interactive, networked, and multimedia strategies
-Notions of receptivity and interaction

Presentations should be twenty minutes in length (2,500 words) and will be followed by a discussion period. Interested parties should send a 300-word abstract in English or French, a short biography (100 words), and contact information (including your institutional affiliation and degree type), in a Word document to ahgsaconference@gmail.com by Sunday, November 30, 2013. Presenters will be notified by January 2014.

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7 et 8 mars 2014, Université Concordia, Montréal

Singulier, et à la fois pluriel. L'énoncé peut de prime abord sembler paradoxal. La relation dichotomique qui unit les deux mots, offre toutefois la possibilité d'explorer les moyens utilisés par les individus pour penser, créer, écrire et comprendre les phénomènes d'appartenance et d'engagement. Ce thème attire l'attention sur les négociations de l'individualité par les artistes, les institutions et les publications vouées à l'art et ouvre également sur un questionnement des notions de collectivité et de communauté dans ces divers milieux.

Dans l'ouvrage Être Singulier Pluriel (1996), Jean-Luc Nancy affirme qu' "être" signifie toujours "être-avec," que l'individu est nécessairement déterminé par ses rencontres et ses relations avec les autres. Nancy problématise l'identité exclusive du  nous singulier  et par là questionne la pluralité et la singularité qui définissent simultanément les membres d'une même communauté. Il écrit: "Singularité plurielle : en sorte que la singularité de chacun soit indissociable de son être-avec-à-plusieurs, et parce que, de fait et en général, une singularité est indissociable d'une pluralité." (Être Singulier Pluriel, p. 9).

Dans le contexte du colloque, cette référence à Nancy reflète les multiples liens qui unissent les participants des domaines de la production, de l'exposition et de la dissémination des arts, de l'histoire de l'art et de la littérature théorique. Dans cet esprit, Singulier Pluriel : Collectivité, Communauté, Engagement représente une occasion d'échanger sur des idées et des efforts individuels, collectifs ou collaboratifs déployés dans divers domaines et disciplines liés à l'art, ainsi que de débattre d'enjeux sociaux et politiques exprimés à travers celui-ci.

Dans ce cadre, l'Association des étudiants en histoire de l'art des cycles supérieurs de l'Université Concordia est donc à la recherche de contributions académiques originales pour sa conférence annuelle. Les communications portant sur des sujets historiques ou les préoccupations théoriques contemporaines sont les bienvenues de même que les études de cas spécifiques ou les discussions de paradigmes plus vastes.

Les sujets possibles incluent les suggestions suivantes, mais n'y sont pas limités:

-Les pratiques artistiques communautaires,
-Les pratiques artistiques ou littéraires socialement engagées,
-Les collectifs et coopératives d'art,
-L'art dialogique ou collaboratif,
-L'histoire de l'art globale (Global Art Studies),
-Les centres d'artistes autogérés et les centres d'expositions alternatifs,
-La relation entre les pratiques artistiques et  les politiques de résistance et de contestation,
-L'art interactif et les pratiques multimédias,
-Les pratiques esthétiques non-artistiques,
-Les questions de propriété intellectuelle et d'appropriation.

Les présentations seront d'une durée de vingt minutes (2500-3000 mots) et seront suivies d'une période de discussion. Les étudiants intéressés sont priés d'envoyer un résumé (300 mots), ainsi qu'une courte biographie (100 mots) incluant les informations permettant de vous contacter (adresse courriel, affiliation académique et programme) dans un document Word à l'adresse ahgsaconference@gmail.com avant le 30 novembre 2013. Les participants seront rejoints par courriel au courant du mois de janvier 2014.
 
 
 

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